عايزة اعمل مشروع وانا في البيت

من فترة بسيطة كنت عايزة اعمل مشروع وانا في البيت فسألت صحبتي وعرفتها أني معييش فلوس فقالت لي لو بحثت على النت هلاقي أفكار مشاريع صغيرة مربحة وببلاش وكمان حاجات غريبة ممكن متجيش في بالنا وعرفت أن في مشروعات نسائية ممكن تنفذ بسهولة وتدخل دهب، والحقيقة إنها عرضت عليّ المساعدة لو لقيت فكرة ب5000 جنيه كسلفة عشان التكاليف وتاخدهم من الأرباح وبدأت بفضل الله وكسبت 400 الميه فحبيت انقل تجربتي للافادة وجمعت لكم كل المعلومات في المقال.

عايزة اعمل مشروع وانا في البيت ومعيش فلوس

عايزة اعمل مشروع وانا في البيت
عايزة اعمل مشروع وانا في البيت

تبحث معظم البنات والسيدات عن فرص عمل من المنزل لزيادة الدخل وغالبًا بيكونوا بدون رأس مال ومن بعض الأفكار المناسبة:

  1. انشاء قناة على اليوتيوب: اعرضي طرق الطبخ أو أى دروس تعليمية تقدري تقديمها على قناة اليوتيوب والأرباح هتزيد بزيادة المتابعين وعدد المشاهدات.
  2. التسويق بالعمولة: تقدري تصوري منتجات المحلات وتعملى صفحة على الفيس بوك تسوقي عليها المنتجات مقابل عمولة أو اعتمدي على مواقع البيع بالعمولة.
  3. فري لانسر: اعرضي خدماتك على منصات العمل الحر زي خمسات وغيره من المواقع الوسيطة لعروض وطلبات الترجمة والتحرير..إلخ.
  4. بيع الصور أون لاين: لو تصويرك مميز فبعض المواقع تسمح بيع الصور من خلالها بمقابل .
  5. مدخل بيانات: القدرة على الكتابة على برامج الأوفيس تمنحك فرصة لشغل إدخال البيانات للشركات ومراكز البحوث وغيرها من الأنشطة المكتبية.
  6. تصميم الشعارات: تصميم اللوجو أو الشعارات لا تتطلب مهارات كبيرة ومطلوب من الشركات والهيئات بنطاق واسع اتعلمي وابدأي تصميماتك المميزة.
.

مشروع نسائي يدخل ذهب

أصبح اليوتيوب مدرسة مفتوحة لتعلم أى نشاط بدون مقابل فلو تملكين موهبة بسيطة أو حتى بدون يمكنك تعلم بعض الأشياء وتحويلها إلى مشروع يدخل ذهب ومن بين هذه الأفكار:

  1. الخياطة: تبحث كل النساء عن خياطة مميزة بمواعيد منضبطة وسوف تدفع أي مبلغ مقابل ذلك، تعلمي تصميم الأزياء وقومي بتنفيذ الموديلات وربما تصبحين من أكبر مصممي الأزياء.
  2. صناعة الاكسسوارات: تحتاج محلات الاكسسوارات لموردي الحلي اليدوي المميز بعيد عن المنتجات الصينية الرديئة على الأغلب، الأمر غير مكلف وسهل جدًا تعلميها وابدأي فورًا.
  3. مشروع مطعم: مطبخك هو مطعم صغير قومي بإعداد الوجبات السريعة وابحثي عن الوصفات الجديدة وطرق التزيين على النت وسوقي الأكلات.
  4. كوافير: ابدأي مشروعك بأدوات التجميل الخاصة بك وتابعي مشاهير الميكب ارتيست لتتعلمي باحتراف.

عايزة اعمل مشروع ناجح وبسيط

لو عايزة تعملي مشروع ومعاكي رأس مال بسيط  ففي أفكار كثيرة ناجحة منها:

  1. تعبئة الخضروات والفواكه وتفريزها.
  2. حضانة أطفال.
  3. مشروع محل حلويات.
  4. تربية الفراخ الساسو.
  5. تربية الفراخ البيضاء.
  6. صناعة وبيع الآيس كريم.
  7. تجهيز وبيع بوكيهات الورد.
  8. تجارة الملابس الجاهزة.
.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى